Cartoons krachtiger dan foto’s bij je online content

Veel sociale media managers gebruiken stockfoto’s om artikels en andere online content een extra “punch” te geven. Onderzoek wijst echter uit dat cartoons een veel krachtigere manier zijn om engagement en het delen van berichten bij lezers uit te lokken. Een onderzoek dat in augustus 2019 werd uitgevoerd deed een A/B test met drie blogberichten waarin ofwel niets, ofwel een cartoon, ofwel een foto werd getoond. In deze studie bleek dat maar liefst 90% van de proefpersonen verkiezen om het bericht met de cartoon te delen.

Cartoons zijn krachtig omdat ze op een snelle manier een glimlach tot stand brengen. Veel bedrijven en magazines gebruiken al decennia-lang cartoons in hun publicaties. Stockfoto’s hebben ook wel enige impact, maar het is het ‘delen met een glimlach’ dat online van cartoons zo’n krachtige tool maakt. Cartoons zijn ook krachtiger in het verduidelijken van complexe zaken, zoals handleidingen, technische of emotioneel-gevoelige kwesties die eenvoudige waarheden verhullen die wij allemaal delen, en wekken daarenboven ook visuele interesse en lichtzinningheid op.

En wat met infographics? Volgens Rand Fishkin van Moz blijkt dat niet alleen het gebruik van infographics afneemt, maar “Google specifiek gezegd heeft dat ze op zoek zijn naar algoritmes om infographics te omzeilen, omdat mensen er niet echt naar terug wilden gaan.” Omgekeerd vertelt hij over visuele media en wijst hij specifiek naar cartoons die aantrekkelijker zijn dan foto’s en infographics. Hij zegt verder dat animatiefilms “ongelooflijk populair zijn en de hele tijd worden opgehaald”.

Een andere marketingstrateeg die Fishkins enthousiasme voor strips en visuele media deelt, is Douglas Idugboe. In zijn artikel getiteld “How to Optimize Your Marketing for the Visual Marketing Revolution”, benadrukt hij strips als “een gemakkelijk deelbare en potentieel virale vorm van visuele media”.

Dus niet alleen marketingexperts zijn het erover eens dat als je je inhoud visueel wilt verbeteren, cartoons de beste keuze zijn. Wil je je merkidentiteit vestigen en nieuwe klanten aantrekken? Cartoons opnemen in je contentstrategie is het antwoord. Uitzonderlijke inhoud heeft geweldige visuals nodig om opgemerkt te worden. Effectieve cartoons en illustraties op maat vallen niet alleen op, ze helpen ook uw verhaal te vertellen. “Illustraties biedt een geweldige gelegenheid om te communiceren omdat het een idee abstract maakt”, zegt Steve Peck, een creatief directeur die heeft gewerkt aan branding en campagnes voor topbedrijven zoals Apple, Dropbox en Samsung. “Het stelt je in staat om op een effectieve manier te overdrijven en biedt ruimte voor interpretatie en verbeelding, die je boodschap krachtiger maakt.”

En niet alleen grote bedrijven, maar ook KMO’s kunnen van deze inzichten profiteren! Spring eens binnen bij Pirana zodat wij ook voor uw organisatie een unieke contentstrategie en sociale mediaberichten met passende cartoons kunnen creëren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

NL
EN NL