Marketing automatisatie is het automatiseren van repetitieve taken, waardoor je enerzijds veel tijdswinst creëert en anderzijds klanten een gepersonaliseerde ervaring kunt bieden. Want het aantal digitale kanalen waarmee je klanten kunt bereiken is gigantisch geworden: Google en Facebook advertenties op maat van je doelgroep, een gepersonaliseerde e-mail, een sms, tot zelfs je website die zich aanpast aan de behoeften van je klanten.

Om je klanten een optimale ervaring te bieden, kan je niet anders dan gaan automatiseren. En wel heel gepersonaliseerd. Want de tijd is voorbij dat je één e-mailbericht uitstuurt naar je hele klantengroep, ook al begroet je ze bovenaan in je mail met hun voornaam. Je klanten weten dat je hun voornaam kent en willen tegenwoordig een veel meer gepersonaliseerde mail ontvangen.

Om marketing automatisatie toe te passen, moet je eerst scenario’s gaan vastleggen die je automatisch kan laten verlopen. Van een eenvoudige bedanktmail na een bestelling of reservatie tot meer complexe automatisaties zoals je website er anders laten uitzien afhankelijk van langs welk kanaal (bv. Google of Facebook) men je website bereikt.

Welke tools kan je gebruiken voor marketing automatisatie?

Er bestaat een breed scala aan tools en software om je marketingprocessen te automatiseren, van chatbots tot sociale mediaplanners. Op basis van je doelstellingen bepaal je wat je onderneming nodig heeft op korte en langere termijn. Tegelijkertijd zijn de links waarop geklikt wordt in e-mails, advertenties en webpagina’s erg traceerbaar en via marketing automatisatie gelinkt aan slechts één persoon, waardoor je je geautomatiseerde acties en content heel gericht kan gaan verzenden.

Voorbeelden van marketing automatisatie

Je bestaande klanten

Je bestaande klanten uit je CRM-systeem zijn een ideaal vertrekpunt om je marketing automatisatie te gaan segmenteren. Je CRM bestaat idealiter reeds over gedetailleerde informatie per klant.

Sociale media

Wil je sterk inzetten op sociale media, dan is automatisatie voor het posten van je content cruciaal. Dit bespaart je niet alleen veel tijd, je kan ook heel gericht instellen welke content moet getoond worden wanneer men doorklikt op een advertentie naar jouw website.

E-mail en landingspagina’s

In tegenstelling tot sociale media zoals Facebook en Instagram, heb je over je e-mail nieuwsbrieven de volledige controle. Je hebt één e-mailadres per klant of prospect en je kunt hen rechtstreeks een mail sturen zonder tussenkomst van sociale media of betalende advertenties.

Nieuwe klanten aantrekken

Ook websitebezoekers kun je verder gaan informeren door bijvoorbeeld een gepersonaliseerde e-mail te sturen wanneer ze bepaalde pagina’s hebben bezocht, een sms sturen wanneer een formulier wordt ingevuld, of contacteren met een voorstel op maat.

Marketing automatisatie voor jouw kmo?

Wil je weten hoe marketing automatisatie specifiek voor jouw onderneming kan ingezet worden? Schrijf je dan in voor een gratis consultatie. Het is geheel vrijblijvend en enkel bedoeld om jouw bedrijf beter te leren kennen!

GRATIS CONSULTATIE

Hoe zet je internet marketing optimaal in voor jouw kmo?

Tijdens een gesprek van 30 minuten bespreekt Anne-Marie 100% bruikbare strategieën om als starter of groeiende onderneming jouw website optimaal te laten renderen. 

Wacht niet te lang om een datum te kiezen, het is tijdelijk nog gratis!