Wat is online adverteren?

Efficiënte internet marketing gaat erom aan je potentiële klant – die nu meer dan ooit online is – je producten of diensten aan te bieden op precies het juiste moment. Wat is het juiste moment? Dat hangt ervan af in welke fase van de customer journey je prospect zich bevindt.

Het is in ieder geval voor de meeste mensen een tweede natuur geworden om alles wat ze willen weten of aankopen onmiddellijk online te gaan opzoeken. Er zijn meer dan zes miljoen Belgen actief op Facebook en iedereen heeft gemiddeld een paar honderd vrienden met wie ze informatie kunnen delen. 

De vraag is nu of het zinvol is om gewoon een Facebook-pagina voor je bedrijf te hebben, of er (betalend) op te gaan adverteren.

Laat ons eerst hier eens naar kijken. Er zijn 3 types media:

1. Eigen media. Dat is je eigen website of e-shop of een mobiele app van je eigen bedrijf.

2. Verdiende media. Dat zijn media waar je erin slaagt om de aandacht van het publiek te pakken, wat je extra volgers en likes oplevert. Dit is waarschijnlijk de moeilijkste en meest tijdsintensieve weg, maar waarschijnlijk nog belangrijker dan betaald adverteren. Op Google kan je ook op een natuurlijke manier hoog in de resultaten verschijnen door gepaste copywriting & SEO.

3. Betaalde media. Klassiek bestond betaalde media uit het adverteren in magazines, kranten, flyers, radio- en tv-reclame. De meest gekende manier op dit moment is online adverteren. De meest gebruikte manieren van online adverteren vinden we op Facebook en Google. Op beide media zitten hoe dan ook miljoenen van jouw potentiële klanten, alleen al in België. Kortweg kan je stellen dat je op Google betaalt per klik en op Facebook betaalt per 1000 weergaves. Ook e-mail marketing valt onder betaalde media, al is het een zeer goedkope vorm van adverteren.

Als we over online adverteren spreken, dan hebben we het over betaalde media. 

Waarom zou je investeren in betaalde media?

Tien jaar geleden was online adverteren vooral het plaatsen van een banner op een andere website, maar was vaak onduidelijk hoeveel kliks en leads die banner nu eigenlijk opleverde. Ondertussen is online adverteren verschoven naar modellen die gebaseerd zijn op de performantie van de advertentie. Want dit is meteen het grootste voordeel van online adverteren: alles kan gemeten worden! Je kan je gewenste doelgroepen heel nauwkeurig gaan instellen – enkel je doelgroep krijgt je advertentie te zien! – én je kan zien hoeveel keer zij op je advertentie hebben geklikt, of doorgeklikt naar je website. 

Met die meer kritische benadering van online adverteren met Google en Facebook als koplopers, kan je aan een relatief lage prijs optimaal genieten van extra leads via sociale media. Het succes van online adverteren hangt dus af van het zo efficiënt mogelijk gebruik maken van de advertentieplatformen van Google en Facebook als koplopers, of andere media.

Let wel, uiteindelijk komt het erop neer bezoekers naar je eigen website te krijgen, waar ze meer info kunnen aanvragen of tot aankoop kunnen overgaan. Je eigen media moeten altijd het eindpunt van al je acties zijn, omdat dit je eigen plek is online en je over je eigen website alle controle hebt. Daarom is e-mail marketing ook één van de beste manieren van adverteren, omdat je rechtstreeks – en wel zo goed als gratis – terecht komt in de inbox van je prospect.

Nieuwe modellen van online adverteren

Het doel van online adverteren is steeds iemand een actie te laten volbrengen. Dit wordt ook een conversie genoemd. Conversies kunnen gaan over de effectieve aankoop van een product online, maar er zijn veel meer conversies mogelijk.

Wanneer iemand zich via je website inschrijft op een nieuwsbrief, een e-book heeft gedownload, of zelfs maar een bepaalde (landings)pagina heeft bekeken, kan dit verwerkt worden als een conversie. 

Het inzetten van conversies heeft 2 grote voordelen:

  • je leert de bezoeker veel beter kennen op basis van zijn gedrag. Wanneer iemand bijvoorbeeld een e-book heeft gedownload, kan je deze persoon heel andere informatie gaan toezenden – of andere advertenties gaan tonen.
  • als je campagne enkele weken loopt, kan je aan de hand van het aantal conversies nagaan hoeveel een campagne heeft gekost (bv. 100 conversies op basis van 10.000 weergaven op Facebook) en zo je optimale marketingbudget bijna wetenschappelijk gaan benaderen.

Online advertenties met jouw onderneming

Overweeg je om online te gaan adverteren op Facebook, Instagram, Google, LinkedIn, Snapchat, of Twitter? Schrijf je dan vrijblijvend in voor een gratis consultatie.

GRATIS internet marketing CONSULTATIE

Hoe zet je internet marketing optimaal in voor jouw kmo?

Tijdens een gesprek van 30 minuten bespreek je 100% bruikbare strategieën om als starter of groeiende onderneming jouw website optimaal te laten renderen. 

Wacht niet te lang om een datum te kiezen, het is tijdelijk nog gratis!