5 tips om je restaurant om te zetten naar afhaalservice

Het is een vreemde tijd voor ons allemaal. Een tijd die vraagt om creatieve oplossingen op persoonlijk en zakelijk vlak. Daarom bezorgen veel restaurants nu eten aan huis, of promoten afhalingen. Lekker Leuven, gelanceerd door Pirana, verzamelt sinds eind maart alle Leuvense horecazaken die nu ook afhaalservice aanbieden. In dit artikel geven we je nog enkele tips om je eigen website te optimaliseren voor lokale bezorging. Hoewel we restaurants als voorbeeld gebruiken, kan je deze tips ook gebruiken als je een modewinkel of een ander type lokaal bedrijf uitbaadt.

1.  Vertel over je nieuwe bezorgservice

Nadat je de beslissing hebt genomen om te beginnen met het bezorgen van voeding, moet je zoveel mogelijk mensen op de hoogte stellen. Een goede start is door het nieuws op je Instagram en Facebook te plaatsen. Vergeet ook niet om je nieuwe service toe te voegen aan je bio op Facebook, Instagram etc. Maar om het woord echt naar buiten te brengen, probeer buiten de gebaande paden te denken. Denk bijvoorbeeld aan samenwerken met niche-websites zoals Lekker Leuven. Op die manier bereik je een heel nieuw publiek met het nieuws dat je lekker eten aanbiedt of bezorgt op een afstand van 1,5 meter. 

Vergeet ook niet om contact op te nemen met lokale nieuwssites. Hoewel de huidige situatie ons nieuws terecht domineert, zijn lokale agentschappen waarschijnlijk ook op zoek naar ander (lichter) nieuws. Maak en deel bijvoorbeeld een geweldige video achter de schermen. Je lokale nieuwssite zal er waarschijnlijk blij mee zijn en de bezorging van je restaurant gratis promoten. 

Overweeg ook contact op te nemen met Deliveroo, JustEat, UberEats, etc. om de leveringen voor jou te laten doen. Meestal vragen ze daar wat geld voor, maar het vergroot snel je bereik op lokaal niveau. Bovendien kan je een visitekaartje bij je bestelling voegen en mensen vragen om de volgende keer rechtstreeks bij je restaurant te bestellen!

2. Zorg ervoor dat ze je onthouden

Voeg bij elke levering een menu toe zodat klanten het op hun keukentafel kunnen bewaren. Zorg ervoor dat mensen dat menu ook vanaf je website kunnen downloaden en afdrukken. Als je wekelijks een ander menu hebt, vermeld dan de begin- en einddatum zodat je klanten weten tot wanneer ze dit menu kunnen bestellen. Voeg ook alle manieren toe waarop ze kunnen bestellen, zodat ze zelf kunnen kiezen of ze dat telefonisch doen of via een formulier of e-shop.

Voeg servietten, onderzetters of iets anders toe dat ze in een keukenlade kunnen leggen en elke keer zien wanneer ze het bestek eruit halen. Lokale pizzeria geven soms kleine doekjes met een eenvoudige bedrijfssticker erop bij elke bestelling. Het werkt.

Nieuwsbrief-tools zoals Mailchimp bieden gemakkelijke manieren om een nieuwsbrief op te zetten. En als je populair CMS zoals WordPress gebruikt dat dagelijks wereldwijd wordt bijgewerkt en geoptimaliseerd, is het vrij eenvoudig om een nieuwsbriefabonnement aan je website toe te voegen. Met dit formulier kan je snel een extra contactmogelijkheid creëren voor klanten om zich te abonneren op je weekmenu’s. Eenvoudig inschrijven, eenvoudig afmelden!

Stel je klanten gerust door hen te vertellen wat je doet om “de curve af te vlakken”. Veel restaurants zijn open over hun COVID19-voorzorgsmaatregelen en hoe sociale afstandsvorming eruit ziet in hun keuken. Zorg ervoor dat ook jij open bent over je voorzorgsmaatregelen. Op die manier voelen je klanten zich veilig en bouw je vertrouwen op.

Een andere manier om je publiek aan je nieuwe service te herinneren, is door de Instagram-berichten van je klant opnieuw te posten in je eigen Instagram-verhalen. Het is ontzettend leuk en ontroerend om Instagram-verhalen te scannen op berichten van restaurants. Hoe enthousiast mensen zijn die bij hun favoriete restaurant hebben besteld! Sommige lokale bars bezorgen bier en snacks en schrijven een persoonlijke ‘brief’ op elke papieren zak. Instagram laat elke dag meer en meer van die foto’s zien. Mensen waarderen dat echt!

3. Waardebonnen

Heeft je bedrijf vouchers? Promoot ze! Een verkoop is een verkoop. Mensen kunnen bijvoorbeeld eten bestellen en extra restaurantvouchers kopen als cadeaubonnen. Zorg er dus voor dat je deze vouchers promoot op je eigen website. Verberg het niet dat het verkopen van deze vouchers je echt helpt in deze moeilijke tijden. En als je nog geen digitale versie hebt, overweeg dan zeker om er een te maken. Op die manier kan je je voucher of cadeaubon naar het e-mailadres van je klant sturen!

4. Is ophalen / afhalen bij je eigen zaak nog mogelijk?

Met de juiste maatregelen op het gebied van sociale afstand bieden veel restaurants nog steeds een afhaalservice. Als jouw restaurant ook deze mogelijkheid biedt, is het belangrijk om dit te promoten. Niet alleen omdat je klanten de mogelijkheid geeft om een paar euro te besparen op bezorgkosten, maar het bespaart je ook tijd! Want met een eenvoudige plugin in je website kan je de klant tijdens het afrekenen eenvoudig de ophaal- of thuisleveringsoptie laten kiezen. Snel geselecteerd en contactloos betaald aan huis of in je winkel!

5. Optimaliseer voor je bezorgingsgebied

Als je meer dan één gebied bedient, bijvoorbeeld je eigen stad en de gemeentes daarrond, laat het je klanten in die extra gebieden dan weten. Dit betekent waarschijnlijk dat je voor elke gemeente die je wilt bedienen op je website een pagina moet voorzien over je leveringen. Omdat je bezorgtijden enigszins kunnen variëren, afhankelijk van het gebied waarvoor je schrijft, moet je mogelijk extra voorzorgsmaatregelen nemen om ervoor te zorgen dat bv. het eten warm blijft. Schrijf over die elektrische auto of fiets waarmee je in gemeente x kunt leveren en gebruik wat je weet over deze gemeente om je pagina echt op dit gebied te richten. Gemeente x heeft misschien geen Mexicaans restaurant, dus misschien ben je wel het perfecte alternatief om Mexicaanse afhaalmaaltijden bij te bestellen.

Dat is het, ga nu bezorgen!

Dit zijn allemaal kleine dingen die lokale winkels geweldig maken. De voorbeelden van door noodzaak gedreven promoties die we tot nu toe hebben gezien, zijn verbluffend en kunnen ook ons als websitebouwers en internet marketeers één en ander leren over creatieve marketingideeën. Dus ga door en denk creatief! Dit zijn vreemde tijden en we hopen dat de tips en trucs in dit artikel je helpen om je voedselbezorging te optimaliseren en je bedrijf draaiende en winstgevend te houden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *